• 021-88871145
  • info@chelikdoor.com

چوب صنعت چلیک/ مقالات / انواع چوب و کاربرد آنها

چوب چگونه تهیه می شود؟

چوبهایی مانند راش، ملچ، چنار، گردو، توت و … از جنگل های داخلی تهیه می گردند ولی چوب روسی از کشور روسیه که در شمال کشور ایران قرار دارد تهیه می گردد. چوب روسی از درخت کاج بوده که در جنگل های روسیه بریده می شود و بعد به کارخانه برده شده و به ابعاد مختلفی برش داده می شود و به صورت پالت بسته بندی می گردد و به کشورهای مختلف صادر می شود. موقع قطع درختان در روسیه از اردیبهشت ماه شروع می شود و تا شهریور ادامه دارد و این بدان علت است که در مابقی سال جنگل های روسیه یخبندان است و افراد قادر به کار کردن در جنگل ها نیستند.

چوب راش

چوب راش دارای درون نامشخص و به رنگ کرم مایل به قرمز است. راش چوبی نیمه سنگین و دارای بافتی همگن و تقریبا مقاوم در برابر حشرات و قارچ هاست. بعضی از انواع چوب راش به مصرف کارخانجات روکش و تخته لایه می رسد و برخی نیز برای تهیه مبلمان به کار برده می شود.

چوب توسکا

چوب توسکا دارای درون نامشخص، رنگ کرم مایل به قرمز می باشد. توسکا چوبی نیمه سنگین تا سبک است که به دلیل پرداخت و رنگ پذیری شکاف خوری و ابزار خوری خوب در صنعت مبلمان مصرف دارد ولی کم دوام بوده که البته در آب دوام قابل توجهی دارد. بیشترین میزان فروش را در بازار چوب فروشان پس از راش را داراست که البته در حال حاضر مهمترین مورد مصرف آن تخته لایه سازی آن در برابر آب در ساختن بناهای آبی است.

چوب افرا

خانواده چوب افرا دارای گونه های مختلفی در ایران است از جمله میتوان افرا پلت، افرا شیردار و کیکم را نام برد. این گونهچوب درون نامشخص، چوب سفید مایل به کرم با درخشندگی کم و بیش صدفی دارد. افرا چوبی نیمه سنگین با پرداخت آسان و هم کشیدگی کم می باشد که باعث شده است تا در صنعت مبلمان و روکش گیری جایگاه ویژه ای داشته باشد.

چوب گردو

چوب گردو چوبی ریز بافت، به رنگ خاکستری مایل به قهوای تیره ودارای نقوش زیبا و نسبتاً با دوام است. این چوبنیمه سنگین و نیمه سخت و در مقابل فشار، خمش و کشش مقاوم است. از چوب گردو بیشتر در کارهای هنری و تزیینی، تهیه روکش،خراطی ساخت مبلمان، ساخت آلات موسیقی، قنداق تفنگ، مجسمه سازی، منبت کاری و معرقکاری استفاده می شود.

چوب چنار

چوب چنار، چوبی به رنگ سفید روشن تا قرمز مایل به قهوه ای است که لکه های قهوه ای صدفی دارد . چوب چنار نیمه سخت وسنگین و با دوام بوده که از آن برای ساخت درب های اماکن متبرکه، دسته ابزار، صندلی، غربال، صندوق استفاده می شود.

چوب بلوط

بلوط چوبی به رنگ قهوه ای روشن تا تیره، درشت بافت و با دوام است. این چوب نسبتاً نیمه سخت و نیمه سنگین تا سنگین است و در برابر سایش مقاومت زیادی دارد و بهترین چوب برای پارکت، ساخت مبلمان تهیه روکش، تراورس راه آهن، مدل سازی است

چوب تبریزی

چوب تبریزی به رنگ سفید تا کرم روشن است و اغلب لکه های سیاه رنگ و یا قهوه ای دارد. این چوب نسبتاً نرم، سبک که دوام زیادی ندارد و کار با آن آسان است. از چوب تبریزی برای کاغذ سازی، کبریت سازی، جعبه سازی و ادوات کشاورزی استفاده می شود.

چوب ممرز

چوب ممرز ریز بافت به رنگ سفید تاسفید مایل به کرم و سخت و نیمه سنگین است. این چوب در مقابل ضربه و سایش مقاومت دارد و در کاغذ سازی، تولید تخته خرده چوب ، تخته فیبر، واگن سازی، دسته ابزار، چوب های تونلی از آن استفاده می شود.

چوب روس

واژه چوب روسی در بازار چوب ایران به هر نوع چوب سفید رنگ وارداتی از روسیه تلقی می شود که شامل گونه هایی مانند نراد، نوئل و انواع کاج ها می شود. چوب نراد فاقد درون چوب مشخص و به رنگ سفید مایل به قرمز، فاقد مجاری صمغی، راست تار، سبک، واکشیدگی و همکشیدگی کم، قابلیت ترک خوردن کم هنگام خشک شدن، بسیار خوش کار، سنباده خوری خوب، میخ خوری و پیچ خوری عالی است ولی با وجود تمام مزایا به راحتی در مقابل قارچ ها دچار مرض لکه آبی یا لکه قرمز می شوند از استحکام آن می کاهد. این چوب به علت سبکی و ضریب الاستیته بالا از بهترین چوب ها برای اسکلت ساختمان هاست. الیاف بلند و خمیر سفید آن در کاغذسازی مصرف فراوان دارد. در ایران این چوب غالبا در صنایع مبلمان استفاده می شود.

چوب ماهاگونی

چوب ماهاگونی یا آکاژو به دو دسته آکاژوی آمریکایی و آفریقایی تقسیم می شوند که اغلب آکاژوی آفریقایی در بازار ایران یافت می شود. درون این چوب قرمز رنگ و برون چوب نازک سفید مایل به صورتی است. بافت یک دست و وجود پرمگس های درخشان و براق که باتغییر جهت نور درخشش متفاوتی دارند از ویژگیهای شاخص این چوب است. یکی از پرمصرف ترین چوب های دنیا برای تهیه روکش های قیمتی است. به دلیل هم کشیدگی و واکشیدگی کم در هنگام خشک شدن کمتر دچار عیب می شود. ضربه پذیری خوب، پرداخت عالی،پیچ خوری و میخ خوری بالا از خصوصیات بارز این چوب است ولی رنگ پذیری و واکس خوری باید همراه با بتونه کاری انجام شود. در تهیه روکش و مبل سازی بیشترین مصرف را داراست. به دلیل ضربه پذیری و ضریب الاستیسیته بالا در تهیه قایق های بادبانی وتفریحی مناسب است.

چوب آکونه

چوب آکونه (گابون) به رنگ صورتی کم رنگ تا پر رنگ، سبک، نرم، ریز بافت و کم دوام بوده که به خوبی ورقه ورقه می شود. از این چوب برای تهیه کاغذ سازی، قایق های سبک، و غیره استفاده می شود.

چوب ساج

چوب ساج (تیک) چوبی است به رنگ قهوه ای طلایی تا قهوه ای پنج پر رنگ با خطهای سیاه که بسیار سنگین و با دوام است. این چوب در صنعت کشتی سازی، صنایع ظریف به خصوص خاتم کاری، ساخت ابزار آزمایشگاهی، روکش گیری و قسمت های بیرونی و داخلی ساختمان موارد مصرف دارد.

چوب آبنوس

چوب آبنوس به رنگ های مختلف زردسفید تا قهوه ای و سیاه دیده می شود و انواع مختلفی مانند آبنوس سیاه، آبنوس مرمری یا مرمری آندامان آبنوس کاکی را شامل می شود. چوب آبنوس به دلیل سختی و استحکام بالا در ساخت وسایلی نظیر انواع مبلمان، میز و صندلی و پیانو مورد استفاده قرار می گیرد.

چوب افرای سیاه

چوب افرای سیاه با توجه به ویژگی های خاص و منحصر به فردی که نسبت به دیگر چوب ها دارد، برای ساخت لوازمی هم چون خط کش و دکوراسیون بزرگ استفاده می شود.

چوب والسا

چوب واسا (بالسا) سبک ترین چوب تجاری است دارای سفتی و قابلیت فرم دهی فراوانی است و به رنگ های سفید تا زرد روشن و قهوه ای ملایم دیده می شود. از چوب بالسا در ساخت قطعات صنعتی ظریف مانند: دیوار سازی داخل هواپیما، در ساخت ماکت ها و آثار هنری استفاده می شود.

چوب زبان گنجشک

چوب زبان گنجشک (ون) دارای مقاومت و سختی مناسب و دارای قابلیت فرم پذیری خوبی می باشد. رنگ این چوبعموماً زرد ملایم است که برای ساخت که برای قطعات چوبی مانند قاب و فرم تابلو ها، عصا و راکت تنیس استفاده می شود.

چوب شمشاد

چوب شمشاد به دلیل تراکم بالای آوند ها و لیف های آن دارای چگالی بالا می باشد. از این چوب در کارهایی مانند خاتم کاری و و منبت کاری استفاده می شود.

چوب لاله درختی

چوب لاله درختی چوبی است با بافت های نزدیک و متراکم به رنگ زرد که به دلیل کیفیت عالی در ساخت انواع مبلمان قیمتی، ظروف چوبی ، جعبه ها ، اسباب بازی و غیره به کار می رود.

چوب کاج بلسان

چوب کاج بلسان یا چوب نراد که از خانواده کاج است و به رنگ های سفید،قهوه ای، و با رگه های صاف و ظریف دیده می شود و به طور عمده برای خمیر کاغذ و جعبه سازی مورد استفاده قرار می گیرد. اما شیره و صمغ حاصل از این درخت به عنوان چسب شفاف به کار می رود و در رنگ های مختلف روغنی از آن استفاده می شود.